Frågor & svar
Om oss
Vem köper jag biljetter av?
Vad för slags biljetter kan jag boka genom Ticmate?
Boka med oss
Hur bokar jag mina biljetter?
Vilket namn ska jag uppge vid bokningen?
Hur använder jag mina biljetter?
Vad gör jag om jag inte har fått mina biljetter?
Vad ingår i biljettpriset?
Finns det rabatter för barn, pensionärer eller studenter?
Hur hittar jag mötesplatsen för mitt evenemang?
Vad menas med att mina biljetter är "på förfrågan"?
Hur bokar jag biljetter till en grupp?
Vad är villkoren för att boka genom Ticmate?
Erbjuder ni något avbeställningsskydd?
Kan jag kontakta Ticmate?
Vem köper jag biljetter av?
Ticmate är ett svenskt företag vars mål är att bli ett av Europas främsta företag inom försäljning av biljetter till internationella evenemang och upplevelser. Vi tycker att information om biljetter till de bästa evenemangen och upplevelserna runt om i världen ska vara tillgängliga var du än befinner dig och bokar ifrån – vi pratar svenska, och du betalar i SEK. Vi samarbetar endast med certifierade biljettagenter och leverantörer, vanligtvis de allra bästa på varje destination. Här hittar du all information du behöver och mycket bra biljetter till musikaler och andra teaterföreställningar, guidade rundturer och utflykter, till fotbollsmatcher, Formel 1-lopp och inträde till de populäraste turistattraktionerna och upplevelserna i världens största städer! Läs mer om oss och vad vi gör under fliken Om Ticmate.
Åter till frågor & svar
Vad för slags biljetter kan jag boka genom Ticmate?
Vi erbjuder ett brett och noga utvalt utbud av biljetter till några av världens främsta evenemang, turistattraktioner och rundturer. Från Madame Tussauds och de bästa musikalerna i London och New York, till Eiffeltornet i Paris och helikopterturer över Grand Canyon med mera med mera – boka hemifrån och låt nedräkningen börja! Du hittar alla våra biljetter och produkter här.
Åter till frågor & svar
Hur bokar jag mina biljetter?
Vårt bokningssystem har designats med mycket kärlek av våra egna systemutvecklare och är till 100% internetbaserat. Systemet uppdateras löpande, så du hittar alltid den aktuella tillgängligheten för de mest populära föreställningarna, rundturerna, turistattraktionerna och evenemangen. Vi har sammanställt all information du behöver innan avresa, och du hittar det direkt på sidan för din önskade upplevelse. Alla bokningar görs på nätet. Välj önskat datum för de evenemang eller produkter du är intresserad av för att se uppdaterade priser samt tillgänglighet.
Åter till frågor & svar
Vilket namn ska jag uppge vid bokningen?
Notera att namnet du uppger under steg 2 (Kunduppgifter) i bokningen är namnet som kommer att stå på e-biljetten/vouchern. Endast personen vars namn står på vouchern kan checka in på vald attraktion genom att uppvisa giltig legitimation. Om du planerar att glädja någon med en present, så rekommenderar vi att du fyller i denna persons namn i bokningen. Du kan fortfarande uppge din egen e-postadress, så att bokningsbekräftelse och e-biljetter skickas direkt till dig.
Åter till frågor & svar
Hur använder jag mina biljetter?
När din bokning är genomförd får du alltid en bokningsbekräftelse/kvittens skickad till din e-postadress. Detaljerad information om hur du tar emot och använder dina biljetter är specifik för varje enskilt evenemang. Vi gör allt vi kan för att denna process ska vara så enkel och fri från onödiga papper som möjligt, men vänligen läs igenom informationen som är tillgänglig för varje evenemang eller produkt när du bokar dina biljetter. Instruktioner om hur du använder dem finns också inkluderad på e-biljetterna som skickas via e-post.
Åter till frågor & svar
Vad gör jag om jag inte har fått mina biljetter?
Var inte orolig! Kontakta oss snarast möjligt via kontaktformuläret https://www.ticmate.se/kontakt/ eller telefon (och innan din avresa!), så skickar vi e-biljetterna igen. Vi kan även skicka dem till en annan e-postadress om så önskas. Tänk på att vi inte kan garantera återbetalning av biljetter som inte använts på grund av att de inte nådde din inkorg – de kan ligga och vänta i skräppost-mappen!
Åter till frågor & svar
Vad ingår i biljettpriset?
Priserna du ser på hemsidan är alltid det totala priset och inkluderar alla kostnader, skatter och bokningsavgifter som kan finnas. Du kommer inte att behöva betala några extra kostnader på plats – heller inte stå i biljettkön eftersom du redan köpt biljetterna online. Vi är ofta billigare än andra biljettförsäljare och ibland till och med billigare än det är att köpa direkt på plats eftersom vi är en utländsk agent som inte säljer lokalt. I de flesta fall är en bokningsavgift på 10-25% inkluderad i priset på musikal-, teater- och operabiljetter. När det gäller fotbollsbiljetter så ligger bokningsavgifterna generellt runt 10-50%, ibland är de dock högre om det är en A-match (ex. Champions League). Eftersom vi köper våra biljetter i förväg har vi ofta biljetter tillgängliga även om det är slutsålt hos biljettkontoren. Ett biljettköp genom oss garanterar att du har din biljett innan du reser hemifrån och du behöver inte oroa dig för utsålda evenemang och biljetter från svarta marknaden, vilka oftast är mycket dyrare än de biljetter vi erbjuder!
Åter till frågor & svar
Finns det rabatter för barn, pensionärer eller studenter?
Vi erbjuder tyvärr inte rabatter för studenter, men många av våra rundturer och attraktioner har reducerade priser för barn, och vissa även för pensionärer. Dessa ser du tillsammans med biljettillgängligheten efter att du valt ett önskat datum för din bokning. Kom ihåg att kontrollera åldersgränsen för dessa biljetter då den varierar.
Åter till frågor & svar
Hur hittar jag mötesplatsen för mitt evenemang?
Du hittar den exakta adressen och en karta till mötesplatsen på bokningssidan för det evenemang du bokar. Adressen står även på din e-biljett.
Åter till frågor & svar
Vad menas med att mina biljetter är "på förfrågan"?
Den generella regeln när man bokar genom oss är att din bokning automatiskt bekräftas när betalningen är genomförd. Dock är det så att vissa evenemang kräver bekräftelse från teatern/arenan eller en lokal agent och det är dessa bokningar som vi refererar till som 'på förfrågan'. Bokningen kan inte bekräftas förrän en förfrågan är gjord och vi har mottagit svar från vår leverantör. Om en attraktion eller ett evenemang är ”på förfrågan” kommer det att framgå under bokningsprocessen. Vanligtvis tar denna process mindre än 48 timmar, men under helger och ledighet kan det ta längre tid. Så snart din reservation har bekräftats av leverantören skickar vi biljetterna via e-post och slutför din betalning. Skulle det inte vara möjligt att bekräfta bokningen informerar vi dig via e-post, och summan som reserverats på ditt konto vid bokningstillfället släpps.
Åter till frågor & svar
Hur bokar jag biljetter till en grupp?
Du kan alltid lägga till fler biljetter i din kundvagn innan du fortsätter till betalningen, för att säkerställa att du har alla dina biljetter under samma bokningsnummer (ex. addera 8 + 6 biljetter för en grupp om 14, 8+8+8 för 24 biljetter osv.) Vänligen notera att vi i nuläget inte erbjuder några grupprabatter. Notera även att du får en e-biljett/voucher för hela beställningen.
Åter till frågor & svar
Vad är villkoren för att boka genom Ticmate?
Ta gärna en kort stund och läs igenom våra villkor här, särskilt det som gäller avbokningar och ändringar. Biljetter säljs utan återbetalningsgaranti och generellt har vi inte möjlighet att avboka, ändra eller återbetala biljetter, på grund av våra lokala leverantörers bestämmelser. Har du frågor gällande möjlighet att ändra eller avboka en beställning så kan du kontakta vår kundservice för mer detaljerad information. En avboknings-/ombokningsavgift tillkommer vid alla eventuella ändringar.
Åter till frågor & svar
Erbjuder ni något avbeställningsskydd?
Ja, det är möjligt att lägga till ett avbeställningsskydd på alla bokningar som görs genom oss. Det gäller om du, någon i resesällskapet, eller en nära familjemedlem blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Vänligen notera att vid en eventuell avbokning ska ett läkarintyg kunna uppvisas för att skyddet ska vara giltigt. Avbeställningsskyddet kan inte läggas till på en redan existerande bokning. Du hittar mer information om avbeställningsskyddet i din kundvagn.
Åter till frågor & svar
Kan jag kontakta Ticmate?
Ja, gör gärna det! Du kan nå vår internationella kundtjänst via e-post helpdesk@ticmate.com eller genom att ringa telefonnumret som du hittar under ”kontakt”. Vänligen notera att bokningsbekräftelser och biljetter skickas från en ”no-reply” e-postadress som du inte kan svara till. Vi svarar gärna på dina frågor och välkomnar åsikter. Våra kontorstider är helgfria vardagar måndag till fredag 08-20 centraleuropeisk tid.
Åter till frågor & svar